Antal besökare
Älvestad Hembygdsförening
Arvid Tegni var född 1878 i Södra Tegneby i Älvestad. Han blev
sedemera skollärare och kantor, dock ej i Älvestad. Han hade blivit
ombedd att skriva “en historik över det kommunala livets gestaltning i
Älvestad efter kommunallagarnas tillkomst 1862 och fram till den
epok i den kommunala självstyrelsens historia, som
kommunsammanslagningen från 1952 års ingång innebär”.
Han ville även försöka beskriva hur det vardagliga livet hade gestaltat
sig i Älvestad socken sedan mer än en mansålder tillbaka, dels genom
egna minnen och upplevelser men också genom samtal med “ännu
levande sockenbor, som kunna minnas längre tillbaka i tiden än
upptecknaren”.
Då det var dagarna före jul som besöket hos jubilaren
företogs, låg det nära till hands att fråga hur det var med
julslakten på den tiden.
"Det var det roligaste vi hade. Slaktgrisarna jagades tills
de stupade, innan de lades på slaktbänken, det var den
enda bedövningsmetoden man använde. Man var inte så
ömsint mot djuren på den tiden.
Efter jul började slagtröskningen. Lars Petter i Tegnetorp
ansågs särskilt styv i att sköta slagan. Arbetet började
redan vid 3-tiden på morgnarna och fortgick sedan till
sent på kvällarna. Dagspenningen, 25, högst 50 öre, var
minsann inte mycket för så lång och tungsam arbetsdag,
jämfört med vad nutidens arbetare erhålla, men
penningvärdet var ju också helt annat på den tiden.
Jag minns, då jag sålde min första häst, sedan jag blivit
egen bonde, att jag fick 22 kronor för den. Jag hade en
riktigt bra oxe längre fram, som jag fick 45 kronor för då
den såldes. På sammna sätt var det med lönerna. Det var
inga stora summor, som pigor och drängar hade att
uppbära av sina husbönder.
Arvid Tegni fortsätter:
“Så långt den gamle mannen om hans hågkomster från
uppväxttiden. Någon skillnad, om än ej så stor, var det
från min egen barndomstid på 1880-talet. Slagornas
dunkande hördes då ej så mycket av, endast på smärre
gårdar och framförallt från de små ställena i
Drottninggatan kunde man få höra den taktfasta
slagtröskningen på höstarna. En ny tid hade på detta
område brutit in - oxtröskverken hade gjort sitt intåg.
Även om dessas avverkningsprestationer voro mer än
blygsamma i jämförelse med nuvarande tids moderna
tröskmetoder, medförde de dock en avsevärd lättnad. Som
ett belägg härför kan ett yttrande av en gammal bonde,
Sven i Älvestads Västergård, om den nya epoken på
tröskningens område återgivas, ett utlatande, som länge
levat kvar på folkets läppar nära nog som ett ordstäv:
"De ä for mårkvårdit va di här oxvårka driver, vi har truskat
artan tunner på e vecke å ändå inte hållt når otte."
“Nyheter från omvärlden förmedlades Iängre tillbaka i tiden
huvudsakligen genom kungörelserna från predikstolen, där man hölls
underkunnig om nya lagar och författningar, om sockenstämmobeslut,
om auktioner och mycket annat. Kanske de långt talrikare kyrkobesöken
under gången tid än nu till en viss grad kan ha sin förklaring i intresset
inte bara av att lyssna till Guds ord utan även att få del av nyheter i
form av kungörelser.
Längre fram började så småningom tidningar komma ut, visserligen
bara två eller tre gånger i veckan och i mycket små format, men de
utgjorde dock i all sin skröplighet betydelsefulla förmedlare av nyheter
Han berättar sedan om ett ämne som nuförtiden är hett
diskuterat, nämligen utbildning.
“Skolväsendet var, jämfört med nutida förhållanden, mer än
bristfälligt. Ingen småskola som underlag, varför hemmen, så
gott sig göra lät, själva eller med anlitad hjälp nödgades
bibringa sina småttingar en någorlunda god färdighet i att
"stava och lägga ihop", innan de började sin skolgång.
Varannandagsläsning var här som annorstädes på landet den
gängse skolformen. Kyrkskolan var huvudsakligen avsedd för
gossar, flickorna fick sin undervisning i Emaus, där i min
barndom en skånefödd lärarinna, mamsell Persson, förde
spiran.
Kyrkskolan bestod av en sal utan särskilt avklädningsrum,
varför åt ytterkläder och matsäckskorgar måste beredas plats
i själva lärosalen. Skolinredningen utgjordes främst av några
långbänkar, var och en rymmande 5 á 6 elever.
Under min skoltid hade den allmänt aktade och
respektingivande kantor Johansson slutat som
lärare, och under hela skoltiden hade jag och mina
jämnåriga kamrater förmånen att stå under den
mycket avhållne och skicklige lärarens, Oscar
Rosenqvist, färla. Han hade kanske ej den
disciplinära förmåga som hans företrädare, men han
var så avhållen av oss,skolbarn. att vi höllo oss
tämligen i skinnet bara för att ej göra vår käre
skolmästare ledsen. Trots de mer än primitiva
forhållanden varunder skolarbetet kunde bedrivas
både vad lokal, utrustning och skolform beträffar, nådde vår lärare dock ett anmärkningsvärt
Vi avrundar med att läsa om hur sjukvården bedrevs, Arvid Tegni berättar...
“Till sist några ord om sjukvårdsförhållandena i min hembygd under förra
seklet. Liksom på andra berörda områden var också sjukvården då en helt
annan än nu. De fåtaliga läkare som funnos anlitades endast i yttersta nödfall
och knappast då. Det var gamla beprövade hemkurer som fick tagas till vid
förekommande sjukdomstillfällen.
Så samlades under sommaren fläderblommor och kamomill, som torkades
för att vid behov användas till dekokter, fläderteet framföralIt som
svettdrivande medel. Avkok på frangulabark var också en vanlig husmedicin.
För lokal yttre behandling som fördelande och smärtstillande medel
användes omväxlande varma senaps-, smör- och terpentindukar. Mot
magknip var några starkpepparkorn i brännvin ett ständigt återkommande
universalmedel liksom också i vissa fall kamferbrännvin.
Till det vanliga husapoteket hörde vidare Thielemans koleradroppar och
Hoffmans droppar samt för magsyrebesvär Heyman Blocks salt, vars
huvudbeståndsdel torde utgjorts av bicarbonat. Till bölder, särskilt den förr så
vanliga typen av fingerböld, som kallades "onväla", hade en gammal gumma i
Försjö stor avsättning med sitt hemmagjorda plåster.
Priset pa "undermedlet" var två kronor, och då tillverkningskostnaden vid
massproduktion på sin höjd kunde hetinga en 10-öring, blev det en
lönande affär för smarta tillverkare. Av mera mystisk art var en och annan
"klok gubbes" praktik bl. a. med att "skära bort" ett förr ofta
förekommande obehag i ögat, en nagelliknande förhårdnad eller
missbildning på dess hornhinna. Åkomman kallades också rätt och slätt for
"nageln i ögat." Den hemlighetsfulla kuren bestod däri, något som
upptecknaren sjålv som barn en gång osedd fick bevittna, att den i
trolldomsmysteriet invigde under frammumlandet av underliga
besvärjelser skar spetor av en kvist av särskilt träslag, och kuren ansågs
bota i de allra flesta fall.
Om läkarebesök över huvud taget var mycket sällsynta, var lasarettsvård ett nära nog okänt
begrepp ända fram till mot slutet av förra seklet. Någon tandvård enligt nutida metoder var helt
obefintlig. I Linköping verkade tandläkare Kock, men då hans praktik till huvudsaklig del torde
bestått i protesarbeten, och klientelet mest utgjordes av mera förmöget folk, var
tandläkarebesök mycket sällan förekommande. Det "överklassens njutningsmedel", som
kolingen enligt Albert Engström kallade tandborsten, var ett så gott som okänt hygieniskt
redskap i min barndom.
“Dagligt liv i helg och söcken”, del 1
Utdrag ur faximilen “Älvestad socken från äldre tid - kommunal historik och tidskrönika” från
1952 av Arvid Tegni utgiven av Älvestad Hembygdsförening 1994
Här kommer ett litet sammandrag av hans sockenkrönika som “ för nu
levande generation liksom också för kommande släktled kunde bli av intresse
att taga del av som ett slags kulturdokument”
Vill du läsa alltihop, vilket rekommenderas, så finns det som PDF-fil
Först ett avsnitt ur en intervju, som en ortstidning gjorde med en gammal
odalman, Per Adolf Anderssoni Södra Tegneby, på hans 90-årsdag. Den
gamle berättar:
“Min mor var en duktig gumma. Gården här, där jag är född och uppväxt, är
på omkring 30 tunnland, och den arealen har min mor till stor del odlat upp
ensam. Min far var tyvärr inte alls så arbetsam av sig, så det blev mor som
fick flåhacka, röja och bränna, medan vi småbarn sutto mellan röj högarna
som brunno, och det tyckte vi var roligt värre."
En piglön var vanligen 25 till 30 kronor och en dränglön 35 till 40
kronor, allt för ett år. Det var helt andra förhållanden på den
tiden inom alla omraden. Så t.ex. lågo husbondefolk. pigor och
drängar i samma rum. I köket var plats beredd för gässen då de
skulle ruva ägg och jag minns hur arga pigorna ibland voro, för att
gåsbalarna togo för stor plats i köket. Gåsskötseln var annars en
god affär och omhuldades fördenskull ordentligt.
Gässen såldes vanligen på torget i Motala, och det var vanligt,
att man också saluförde smör och ägg därstädes varannan lördag.
Det var fruntimrens göra att med byttor och korgar på huvudet
vandra den två och en halv mil långa vägen till Motala med
förnödenheterna. Särskilt var det en gumma i byn, Kajsa i
Frälsegår'n, som var mycket skicklig att bära börder på huvudet i
likhet med kvinnorna i söderns länder. Lugnt och säkert vandrade
hon till Motala med sina förråd och kom hem mot kvällama med
tömda korgar eller hyttor.
Ibland hade vi dåliga skördeår, än var det våtår, än torkår. som
minskade skördarna. Särskilt minnes jag, hur vi det svåra torkåret
1868 bytte bort halmtaket på körhuset till folk från skogsbygden
mot ved."
Rätt mycket folk krävde dock tröskningen: en i ladan för att
langa fram sädesneckarna, en för att "lösa opp", så en som
matade, vanligen husbonden själv, en, oftast ett fruntimmer, som
"to unna for tunna", ett par som "rysta" med hjälp av trätjugor,
en eller ett par med halmen och slutligen ett par minderåriga,
som hade det föga avundsvärda görat att dag efter dag, vecka
efter vecka, vandra runt, runt för att köra oxarna.
Nedskrivaren av dessa hågkomster talar härvid av egen bitter
erfarenhet. När den urtroskade "dräsen" var tillräckligt stor, tog vanningen vid, som kunde hålla på
långt in på natten vid en fotogenlyktas sparsamma sken. I början fanns inte annat än en enkel
kastvanna att tillgå, senare en förbättrad typ med skakande såll, s. k. vallavanna.
Från den gamla slagan via oxtröskverk och ångverk fram till våra moderna skördetröskor har
utvecklingen gått etappvis under en så pass kort tidsperiod, att vi äldre kunna överblicka densamma.”
Författaren fortsätter att berätta om hur jobbet på gården tillgår, bl.a. om linberedning och
ylletillverkning, om matvanor, öltillverkning, potatisrivning och arbetet på fälten. Han fortsätter sedan
med en beskrivning av “förhållanden av mera kulturell anstrykning”
m. m. för dem, som ansågo sig ha råd att hålla sig med tidning. Ofta slogo sig
ett par grannar ihop om gemensam tidning. En postlinje, Berg-Skeppsås, som
uppehölls med hästskjuts två gånger i veckan, avlämnade brev och tidningar
bl. a. vid Älvestads skola, där närboende fick hämta posten hos kantor
Johansson, som för sina besvär tog 3 öre per brev i lösen. Värdebrev och
postpaket, i den mån sådana förekommo, fick man hämta i Skeppsås, där
kantor Fingal Viden var poststationsföreståndare. Av böcker i hemmen
förekom i regel knappast andra än bibel, psalmbok och någon postilla samt
av mera profan karaktär möjligen ett och annat skillingtryck.”
Främst stod den s. k. sandbänken, där nybörjarna förr hade fått göra sina första
försök att forma bokstäver i fin sand, kvarhållen av kantribbor runt den vågräta
bänkskivan. Den användes dock under min skoltid ej för detta sitt ursprungliga
ändamål. Vi hade griffeltavlor, framförallt till räkning och delvis även for
skrivning. För välskrivning och ritning hade vi särskilda häften. Griffeltavlorna
fingo vi hålla oss med själva liksom även grifflarna, vilket ju ej var alltför
betungande, då tavlan, om man var aktsam om den, kunde räcka skoltiden ut,
och grifflarna kostade 2 öre styck.
Övrig inredning i skolsalen var, förutom kateder och svart tavla samt en liten
kammarorgel, uppfällbara lämbord utefter västra väggen, där särskilt välskrivning
i regel skedde, for att man skulle ha lite bättre armbågsrum vid återgivandet av
föreskriftens bokstäver än i de trånga Iångbänkarna. Ritning skedde efter den då
allmänt gängse Stuhlmanska metoden, därvid det gällde att i rutade ritböcker återgiva en del rätlinjiga
figurer, visserligen rätt dekorativa var för sig, men metoden var dock icke ägnad att väcka till liv några
större konstnärliga ambitioner hos barnen. Till våra läsövningar hade vi folkskolans läsebok, för
geografiundervisningen en globkarta och ett par kartor över Sverige, en av dem en s. k. blindkarta, på
vilken det var rätt knepigt att orientera sig.Några träkuber för den första räkneudervisningen
fullbordade utrustningen.
gott resultat, dels beroende på hans skicklighet och nit som
lärare, men också till en viss grad på att undervisningen ej var
splittrad på så många ämnen utan koncentrerad på
huvudämnena kristendom, räkning, skrivning och läsning. I
dessa ämnen liksom i geografi, särskilt fädernesIandets, tror
jag att vi utan att behöva skämmas allt for mycket skulle vågat
uppta tävling med motsvarande klassers alumner i en nutida
folkskola.
Gymnastik, slöjd och hembygdskunskap som särskilt ämne
förekorm ej alls och naturkunnighet i mycket liten omfattning.
Jag är viss om, att de ännu kvarlevande, som haft kantor
Rosenqvist till lärare, med tacksamhet minnas honom som en god och skicklig handledare av vår
undervisning och fostran.”
En annan Försjögumma hade ständigt ett litet förråd av blodiglar
hemma, med vilka hon vid förefallande behov betjänade
allmänheten. En mera effektiv form av blodavtappning utgjorde
åderlåtning och koppning, som förr spelade en mycket stor roll som
huskur, ej blott vid inträffande sjukdomsfall utan kanske lika mycket
som en rent förebyggande åtgärd och handhades vanligen av
klockaren eller barnmorskan, som hade for ändamålet erforderliga
instrument såsom snäppa, koppglas o. d. till hands. Att minst en
gång om året regelbundet, helst vid nytändning, göra sig av med
dåligt blod genom åderlåtning ansågs allmänt som en självklar
förutsättning for hälsans bevarande.
Att dessa hemkurer i många fall kunde ha åsyftad effekt torde vara
säkert, mera frågande kan man ställa sig till nyttan av att använda
voltakors, giktkedjor och giktringar samt längre fram de utpuffade
elektriska bältena. Voltakorset, som skulle bäras i en silkessnodd på
bröstet närmast kroppen, bestod av ett par korsformade metallbitar,
den ene av koppar, den andra av zink, och emellan dem fasthölls en
likaformad filtbit, som skulle vara indränkt med ättika före användandet.
Om vi, dåtidens barn och ungdom. ej behövde stifta bekantskap med tanddoktorns nervpirrande borr,
så fick vi i stället gång på gång förnya bekantskapen med gamle kantor Johanssons tandnyckel, med
vilken han drog ut skadade och värkande tänder, om inte precis på löpande band så dock ialla fall allt
för ofta, om man gör en jämförelse med vår tids rationella tandvård.Visst var det en smula kusligt att
ha huvudet som i ett skruvstäd mellan kantorsfruns kraftiga händer, medan operatören gjorde sina
förberedelser med att med en kniv lossa tandköttet från den
utdömda tanden. Själva extraktionen var visserligen smärtsam
nog, men den gick så fort i ett enda ryck, att man knappast
hann ge hals förrän allt var över. Om vid något tillfälle en flisa
av käkbenet följde med av bara farten, det tog man inte så
allvarligt.
Även när det gällde kreaturen var hjälpen vid sjukdomsfall
eller vid mera svåra förlossningar o.d. så gott som uteslutande
lagd i händer på olärda, vilka dock genom långvariga praktiska
erfarenheter på området i allmänhet lyckades bra med sin
handräckning och sina kurer. Men även på detta område
frodades en myckenhet av skrock och trolldomskonst, utövad
av kloka gubbar och gummor.”
Griffeltavla och hartass
"Läsebok för folkskolan"
Älvestad folkskola 1919
Redskap för åderlåtning
Voltakors
Det här var som sagt ett utdrag ur faximilen “Älvestad socken från äldre tid - kommunal historik och
tidskrönika”, och författarens slutord tycker jag säger allt om hur vi bör ställa oss till vår historia och våra
förfäders arbete. Han skriver...
“Härmed är den i flera avseenden ofullständiga sockenskildringen slutskriven.
Kanske en och annan tidsbild från svunna år har lyckats fånga en smula intresse hos
läsaren,kanske vissa avsnitt av det som skildrats väckt enbart löje eller på sin höjd
en medlidsam tanke åt de människor, som fått kämpa en tung och mödosam kamp
för det knappa dagliga brödet. Jag vill dock gärna hoppas att åtminstone någon velat
se saken djupare än så och förnummit, att vi nu levande utgöra en länk i en oändlig
kedja av släkten efter släkten, som gripa in i, och ha ett oupplösligt samhand med
varandra, och att det är ett omätligt rikt arv av andlig och materiell odling vi fått
mottaga av våra fäder, och som vi under ansvar ha att förvalta.
Se vi saken så, då betrakta vi ej längre med löje fädrens enkla livsföring eller hysa
någon överlägsen medömkan med deras arbetsmetoder och tunga dagliga slit
men ägna i stället gärna en tacksam tanke åt gångna släkten,
som nu vila i sina grifter efter fullgjord livsgärning.
De hava plantat träden,som nu oss skugga ger,
de hava rest det tempel,vars gyllne kors vi ser mot
evighetens rymder visa vägen.”
Försjö i februari 1952
Arvid Tegni