“Om
det
tunga
och
så
gott
som
uteslutande
på
manuell
arbetskraft
baserade
lantbruket
från
förra
seklets
senare
del
och
om
dess
lönsamhet
vore
mycket
att
förtälja.
Beträffande
lönsamheten
var
det
främst
naturaprodukterna
från
jordbruket
som
fick
utgöra
lönen
för
mödorna.
Penninginkomsterna
voro
yttterst
blygsamma
och
utgifterna
i
paritet
härmed.
Från
de
små
och
föga
produktiva
kreatursbesättningarna
blev
det
någon
välkommen
tillökning
i
budgeten
genom
en
sparsam
och
duktig
husmors
"samkande"
av
smör,
som
kunde
omvandlas
till
penningar
på
torget
i
Linköping
eller Motala.
Längre
fram
ordnade
ett
par
danskar,
Jensen
i
Klockrike
och
Gottlieb
i
Hälla,
med
uppsamlingsställen
för
mjölk,
den
förre
vid
Norra
Tegneby
och
den
sistnämnde
vid
Borringe
Mellangård,
dit
mjölk
från
kringliggande
gårdar
fick
lämnas,
men,
då
mjölkpriset
vanligen
var
5
öre
per
liter,
blev
det
inte
så
mycket
i
kassan
för
de
små
mjölkskvättar,
som
kunde avvaras.
Först
några
ord
om
Iinberedningen.
Det
på
gårdarna
odlade
linet
måste
genomgå
en
hel
serie
behandlingar
för
att
slutligen
bli
till
spånad
och
väv.
Sedan
det
på
hösten
ryckts
upp
på
växtplatsen,
skulle
det
först
repas,
d.v.s.
att
knopparna
med
fröna
skulle
skiljas
från
halmen.
Dette
skedde
i
ett
slags
ganska
klumpigt
gjorda
kammar
med
tänder
av
spetsiga
järnpinnar.
Därpå
breddes
den
repade
halmen
ut
på
marken
för
rötning,
och
när
det
var
klart
med
detta,
samlades
några
av
byborna
en
vacker
dag
hos
den,
som
kallat
dem
samman
till,
"bråkning"
av
halmen.
Detta
tillgick
så,
att
man
i
en
stensatt
"tohåla"
gjorde
upp
eld,
och
ovanpå
hålan
breddes
linhalmen
ut
på
ett
galler av stänger för att torkas, så att sådorna skulle bli tillräckligt sköra att kunna bråkas sönder.
Arbetsfördelningen vid denna procedur var vanligen den, att karlarna tog den mera påfrestande
Vid
så
gott
som
varje
gård
hölls
ett
antal
får,
dels
för
ullens
och
köttets
skull,
men
också
för
att
under
försommaren
hålla
trädesskiftet
rent
från
"örsle",
för
vilket
de
öppna
dikena
var
riktiga
härdar.
Omedelbart
före
ullklippningen,
vartill
användes
särskilt
för
ändamålet
gjorda
ullsaxar,
skulle
fåren
tvättas.
vilket
skedde
i
stora
bykkar.
Allt
detta
var
i
regel
kvinnfolkens
göra
liksom
även
det
fortsatta
arbetet
med
kardning,
spinning
och
vävning.
Under
hösten
och
vintern
surrade
spinnrockarna
och
dunkade
vävstolarna
för
att
till
våren
allt
skulle
vara
färdigarbetat
av
linet
och
ullen.
De
färdigvävda
tygerna,
som
voro
avsedda
till
kostymer,
sändes
till
beredning
i
staden,
varvid
för
vissa
tyger
"stampning"
ingick.
Så
en
vacker
dag
hämtades
sockenskräddaren
och
hans
symaskin
samt
åtföljd
av
ett
par
tre
gesäller,
vilka
sedan
stannade
tills
allt
det
färdigberedda
av
kostymtyg
och
vadmal
var
upparbetat
till
kläder
åt
husets
manliga
medlemmar.
Utom
fri
kost
och
logi
under
gästbesöket
utgjorde
den
kontanta
betalningen
en
obetydlighet
i
jämförelse
med nuvarande arbetspriser. Liksom skräddaren under denna tid förde en ganska ambulerande
Några
onödiga
utgifter
till
öl
eller
läskedrycker
förekom
ej
annat
än
vid
gästabud
och
knappast
då.
Brygd
av
gott
och
kraftigt
dricka
skedde
i
hemmen
och
tillgick
i
stora
drag
på
följande
sätt
och
i
följande
ordning.
Först
lades
korn
till
stöpning
för
att
gro,
varefter
det
fick
genomgå
en
torkningsprocedur
i
en
torkria
på
brygghusvinden,
dit
erforderlig
värme
strömmade
från
brygghusugnen.
Det
på
så
sätt
erhållna
maltet
hlev
sedan
i
mån
av
behov
sönderkrossat
i
en
handdriven
maltkvarn.
Vid
själva
brygden
blev
en
lagom
stor
portion
krossat
malt
kokt
i
brygghusbasen
till
en
brun,
sötaktig
vört,
som
blev
silad
klar
genom
ren
halm
i
en
för
ändamålet
konstruerad
tina
och
uppsamlad
i
en
stor
kopparkittel
för
jäsning,
sedan
den
ljumma
vörten
fått
tillsats
av
jäst
från
föregående
brygd.
När
sedan
drickat
efter
något
dygn
var
färdigjäst,
blev
det
tappat
på
en
drickstunna, varifrån det i mån av förbrukning tappades ur.
Ett
årligen
återkommande
arbete
på
höstarna
var
potatisrivning
för
beredning
av
hushållens
årsbehov
av
potatismjöl
och
gryn.
Rivningen
skedde
vanligen
i
en
hela
byn
gemensamt
ägd
handdriven
potatiskvarn,
som
fick
ambulera
mellan
hyns
gårdar.
Efter
rivningen
blev
stärkelsen
urtvättad från moset i finmaskade såll över ett kar, däri stärkelsekornen så småningom sjönk till
Kyrkobesöken
var
under
denna
tid
både
flitigare
och
mera
regelbundna
än
vad
förhållandet
är
nu.
Varje
gudstjänstdag
skulle
åtminstone
några
av
familjens
medlemmar
och
tjänare
besöka
kyrkan
och
delta
i
gudstjänsten.
Minst
en
gång
om
året
skulle
de
vuxna
"gå
till
skrift",
och
vid
sådana
tillfällen
kunde
nattvardsgästerna
fylla
ett
flertal
"diskar".
Av
mina
tidigaste
besök
i
kyrkan
har
givetvis
julottan
etsat
sig
skarpast
i
minnet.
Därutöver
har
jag
särskilt
starkt
minne
av
kyrkobesök
under
kalla
vintersöndagar.
Åt
prästens
förkunnelse
fästes
kanske
inte
så
stor
uppmärksamhet,
men
så
mycket
mer
av
att
varje
ord
från
hans
mun
tog
synlig
gestalt
i
en
kraftig
dimpust.
Kyrkan
var
nämligen
på
den
tiden
oeldad,
och
det
tålde
vid
att
man
var
bra
påpälsad
för
att
ej
frysa
sig
fördärvad.
Fruntimren
på
sin
sida
om
mittgången
hade
sina
"huckle"
att
hålla
huvudena
varma
med,
och
de
äldre
männen
med
mer
eller
mindre
glesnat
hår
behöll
sina
skinnmössor
på
under
gudstjänsten,
vilket
ej
alls
får
fattas
såsom
någon
vanvördnad
mot
heligt
rum.
Klockaren
hade
vantar
med
avklippta
fingertoppar
på
för
att
kunna
hålla
fingrarna
någorlunda rörliga under orgelspelet.
Av
tjänstgörande
präster
från
denna
tid
minnes
jag
den
finlemmade,
om
en
sirlig
hovman
påminnande
kyrkoherden
Alfred
Moselius,
vidare
den
barske
och
respektingivande
komministern
A.
Ekdal,
min
konfirmationslärare,
samt
den
blide
och
försynte vice pastorn, G. A. Dahl.
Pastor
Ekdal,
sedermera
kyrkoherde
i
pastoratet,
ansågs
som
en
mycket
god
talare
ej
endast
från
predikstolen
utan
även
i
andra
sammanhang
.
Han
var
för
övrigt
en
i
praktiska
värv
intresserad
och
väl
förfaren
man.
För
att
kunna
livnära
sin
stora
familj
på
den
lilla
komministerlönen
drev
han
själv
lantbruket
på
sitt
boställe
och
var
i
flera
avseenden
en
föregångsman
på
sin
tid
som
jordbrukare.
I
ett
minnestal,
som
hölls
över
honom
vid
prästmötet
i
stiftstaden
1912,
förekom
följande
passus,
erinrande
om
hans
odlargärning:
"den ökar Sveas land, som ökar Sveas jord."
Antal besökare
Älvestad Hembygdsförening
“Dagligt liv i helg och söcken, del 2”
Vi tittar vidare i Arvid Tegnis historiebeskrivning on hur livet var i Älvestad under
senare delen av 1800-talet och fram till mitten av 1900-talet, teknikens utveckling
och människors arbetsförhållanden. Arvid Tegni berättar..
Kvarnen i Vågforsen
Linfält i blom
Potatiskvarn
Av
den
skördade
spannmålen,
som
ej
åtgick
för
eget
behov,
såldes
i
regel
ej
något
större
parti
på
en
gång,
utan
det
blev
att
torga
med
några
säckar
då
och
då
i
Linköping
eller
Motala.
Förmalningen
av
spannmålen
skedde
vid
Näs
kvarnar,
när
det
gällde
brödsäd,
och
för
annan
mäld
vid
Vågforsen.
En
och
annan
kalv
kunde
också
omvandlas
till
pengar
hos
en
kalvuppköpare
i
närheten
av
Likstabacken.
På
senhösten
slaktades
vanligen
ett
större nötkreatur och en gris för det egna hushållets behov.
Någon
annan
konserveringsmetod
än
nedsaltning
och
rökning
var
ej
känd.
Köttet
till
korvberedningen
maldes
ej
som
nu
utan
hackades
i
stora
hoar
och
i
dessa
hackades
också
en
god
del
av
den
skördade
vitkålen
till
surkålsberedning.
Den
finfördelade
kålen
med
ingredienser
av
salt
och
olika
kryddor
fylldes
i
en
tunna
för
jäsning,
och
surkål
blev
sedan
en
ofta
återkommande "supanmat" under vintern och långt in på våren.
Oundgängligt
nödvändiga
saker,
som
ej
kunde
åstad
kommas
på
gården,
såsom
sill,
salt
och
andra
kryddor,
kaffe
m.m
.
ävensom
en
del
husgeråd
och
redskap,
som
ej
kunde
tillverkas
hemma,
måste
köpas,
men
utgiftsposterna
därför
måste,
förklarligt
nog,
hålla
sig
inom
mycket
snäva
gränser.
Det
väsentligaste
som
tarvades
av
livsmedel
såsom
bröd,
kött.
fläsk,
mjölk
och
smör
m.m.
samt
ull,
lin,
hudar
och
skinn
för
vidare
beredning
till
kläder
och
skodon,
hade
man
i
regel
oköpandes
från
gården.
Av korn bereddes malt, som sedan bryggdes till dricka, varom mera längre fram.
bråkningen
om
hand
vid
var
sin
bråkningstol,
under
det
att
kvinnorna
skötte
underhållet
av
elden,
torkningen
över
hålan
och utdelning av lämpliga mängder av linhalmen till karlarna.
Härmed
var
den
delen
av
beredningen
klarad.
Nu
återstod
det
ansvarsfullaste
arbetet
nämligen
skäktningen,
som
försiggick
inomhus
vid
särskilda
skäktstolar,
där
det
gällde
att
med
ofta
vackert
snidade
skäkteträn
dels
avlägsna
från
bråkningen
kvarvarande
sådor
och
dels
avskilja
kortare
fibrer,
s.k.
blånor,
som
utgjorde
en
sämre
kvalite
och
endast
kunde
användas
till
mindre fina linnevävnader.
De
långa
tågor,
som
sedan
återstod,
knöts
ihop
till
"dockor",
varav
spanns
tåggarn
till
duktyger
o.d.
Det
minst
värdefulla,
skäktefallet.
tillvaratogs
även
for
att
spinnas
till
skäktegarn,
som
blev
till
grövre
vävnader,
framförallt
säckväv.
tillvaro
mellan
gårdarna.
så
var
det
också
med
skomakare,
sadelmakare
och smed.
Skinnen
efter
de
slaktade
nötkreaturen
sändes
till
garvning
i
Linköping,
då
däremot
fårskinnen
bereddes
av
en
närboende
fårskinnsgarvare.
Av
de
färdigberedda
fårskinnen
syddes
präktiga
och
varma
barskinnspälsar,
korta
för
de
yngre
och
långa
s.k.
smällpiskepälsar
för
gamlingar.
Då
pälsarna
voro
kantade
med
gult
kalvskinn
och
försedda
med
blanka
mässingsknappar,
tyckte
man
sig
smått
uniformsklädd
i
den
nya
pälsen.
Av
de
större
kalvskinnen syddes förskinn, som hörde till vardagsdressen för både gammal och ung.
Även
vid
ett
par
andra
tillfällen
än
linberedningen
kom
byns
ungdom
gärna
tillsamman
till
inbördes
hjälp
såsom
t.
ex.
efter
den
stora
gåsslakten
på
senhösten,
då
de
välgödda
gässen
skulle
plockas.
Då
satt
ungdomen
bänkad
runt
ett
stort
bykkar,
och
under
skämt
och
glam
skedde
så
plockningen.
Även
vid
storbykarna
höst
och
vår
kommo
granngårdarnas
drängar
och
söner
beskäftigt
till
bykgänge
för
att
hjälpa
till
med
det
tyngre
arbetet
på
kvällen,
då
man
skulle
"byka
på".
Det
mest
lockande
var
nog
dock
att
få
driva
lite
nojs
och
kanske
en
smula
kurtis
med
ställets
flickor,
som
hade
bykningen
om
hand.
ett
vitt
bottenlager,
som
sedermera
blev
torkat
och
blekt
i
solen,
varefter
det
blev
mer
eller
mindre
finfördelat
till
mjöl
och
gryn.
Potatisgrynsvälling
hade
förr
en
framträdande
plats
på
frukostmatsedeln.
Det
dåtida
lantbrukets
primitiva
redskap
och
arbetsmetoder
skulle
kräva
en
omständig
redogörelse.
Här
blott
några
få
belysande
antydningar
härom.
De
egentliga
jordbruksredskapen
utgjordes
av
plog,
som
till
övervägande
del
var
gjord
av
trä,
samt
ett
slags
årder,
s.
k.
stångkrok,
som
fördes
med
en
hand
och
var
liksom
plogen
av
träkonstruktion,
vidare
klys
-
och
krokpinneharv
och
möjligen
lite
längre
fram
en
s.
k.
myllkam,
vidare
slätsladd
och
trävält.
Till
räfsning
användes
en
släpräfsa,
helt
gjord
av
trä,
och
som till sin konstruktion och verkningssätt liknade vår tids smidiga släpräfsor av järn.
Sådd
och
skörd
skedde
uteslutande
för
hand.
Höstsäden
blev
myllad
med
den
ovannämnda
stångkroken.
Efter
inbärgningen
av
höstsådden
kom
vanligen
en
eller
ett
par
backstugugummor
för
att
plocka
ax
och
därigenom
få
lite
tillskott
till
brödfödan.
Täckdikning
förekom
ytterst
sparsamt
och
konstgödning
ej
alls,
om
man
frånser
råstampat
benmjöl,
som
man
köpte
eller
hytte
sig
till
mot
kreatursben
i
Husbyfjöl,
och
som
användes
till
höstsådden.
På
grund
av
de
många
öppna
dikena
blev
brukningen
av
jorden
både
besvärlig
och
föga
effektiv,
varför
risken
för
missväxt
i
synnerhet
under
tork år var mycket större då än nu.
Beträffande
handel
och
köpenskap
inom
socknen
är
ej
mycket
att
förtälja.
Blott
en
enda
handelsbod
fanns,
nämligen
Likstabacken,
och
den
årliga
omsättningen
där
var
det
oaktat
helt
säkert
av
en
mycket
blygsam
omfattning.
Av
ambulerande
handelsutövare
kan
nämnas
Ägg-Lasse
från
Tuta
i
Normlösa
socken,
vars
näringsfång,
som
bestod
av
ägguppköp,
ju
framgår
av
namnet,
vidare
Brö-Anners,
som
gick
omkring
i
socknen
och
sålde
vetebullar,
skorpor
och
småbröd.
Tidvis
hade
han
en
konkurrent
i
"Mårtorpegumma",
som
också
gick
omkring
med
sin
brödkorg,
men,
då
hennes
besök
i
hemmen
voro
mera
sporadiska
och
oregelbundna,
hade
Brö-Anners
säkert
den
största
omsättningen.
Klä-Anna
från
Motala
kom
ett
par
gånger
om
året
och
sålde
klädesvaror
av
olika
slag,
och
däremellan
kom
en
och
annan
gårdfarihandlare,
bärande
sitt
varulager
på
ryggen
i
en
stor
låda,
kvarhållen
av
remmar
över
axlarna.
Nöjen
och
förströelser
för
ungdomen
var
det
klent
beställt
med.
Den
enda
form
av
tävling
och
sport
jag
minns
var
att
kasta
trill
mellan
tvenne
lag
på
en
tämligen
jämn
väg,
varvid
det
gällde
att
sätta
sådan
fart
på
trillan,
att
den
kunde
bryta
igenom
motsidans
försvarslinje,
ty
dit,
där
trillan
stannade,
skulle
laget
förflytta
sig,
och
på
så
sätt
böljade
striden
fram
och
åter,
tills
man
tröttnade
på
leken.
Andra
tävlingar
av
skilda
slag
såsom
att
dra
fingerkrok,
bryta
arm,
krag-
och
livtag
efter
vissa
bestämda
regler
förekom
allt
emellanåt,
liksom
kägelspel
med
hemmagjorda,
tämligen
klumpiga
pjäser.
Av
"offentliga
nöjen"
som
på
den
tiden
stod
de
unga
till
buds,
var
väl
egentligen
den
årligen
återkommande
midsommardansen
på
en
loge
i
Carlshof
och
"stormarken"
i
Skänninge
höjdpunkterna
i
ungdomens
nöjesliv
på
den
tiden.
För
oss
barn
var
det
största
nöjet
på
midsommarfesten
att
för
en
medförd
slant
tillhandla
sig
en
flaska
lemonad
från
ett
stånd
eller
en
sirapsknäck
eller
annat
gott
som
en
gumma
tillhandahöll,
vidare
att
se
på
logdansen
eller
att
få
skratta at "Stall-Augusts" uppvisning i att "hoppa lax" och andra muntrationer.
Skänninge
stormarknad
har
ju
sedan
långliga
tider
och
ända
in
i
våra
dagar
haft
en
stor
dragningskraft
på
kringliggande
orters
befolkning,
särskilt
dess
ungdom.
Nöjesanordningarna
voro
väl
i
stort
sett
desamma
förr
som
nu,
även
om
marknadslivet
nu
går
mycket
mera
städat
och
ordentligt till än i min barndom, då fylleri och slagsmål hörde till oordningen för dagen.”
Alfred Moselius
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------