Fritidsgården
Bilder
Älvestad hembygdsförening
Klicka på bilderna för att förstora dem
Helgen 13-15 juni genomförde UG ett kanotläger vid Boren. Från början var det tänkt att man skulle paddla på Svartån , men då man där måste bära kanoterna förbi ett antal kraftverk ändrades planerna och slutvalet blev Torpa gårds kanotuthyrning vid Boren. Nio förväntansfulla ungdomar och tre ledare anlände på fredagskvällen till startplatsen vid Vålberga.Tyvärr blåste det väldigt hårt och vi fick inte ge oss ut på Boren och paddla till det planerade första lägret. Istället slog vi upp våra tält på en jättefin plats precis vid stranden där vi sedan sjösatte kanoterna. Då det även på lördagsmorgonen blåste väldigt hårt bestämde vi oss för att ha kvar lägret på samma plats och göra kortare paddlingar därifrån. På eftermiddagen avtog vinden och på kvällen låg Boren helt spegelblank och vi fick vara med om en otroligt vacker solnedgång. Vi lagade vår mat på stormkök, det blev nudlar och tomatsoppa och pasta och köttbullar, som vi åt med välbehag. Korvgrillning ingick naturligtvis också. Vi badade och fiskade, vi lekte skattjakt, “bussen” och andra lekar och paddlade kanot, så när det var läggdags i tälten var vi ganska trötta. På lördagskvällen när det inte blåste fick vi sällskap av mygg och knott. Det var en nöjd skara ungdomar som åkte hem vid söndag middag och alla var överens om att det här var något vi vill göra fler gånger.
Solnedgång över Boren
Kanotpaddling på Stråken 8-9 augusti 2018
Det blev ett lyckat kanotläger! Ungdomarna badade, paddlade kanot, gjorde massor barkbåtar, kastade kottar, umgicks med varandra m.m. Vi fick ett litet besök av regnet på kvällen och det hördes lite muller i kanterna men annars var det sol och värme! På grund av eldningsförbud fick vi ha med oss färdiglagad mat i kylväskor som Ingrid Hallendorff lagat till i förväg. Vi sov under vindskydd, och några  sov i tält. Efter frukost på morgonen blev det paddling igen. Mera bad och lunch innan vi vände hemåt igen. Ganska kraftig motvind och lite vågor gjorde att det var ett gäng nöjda och trötta paddlare som på eftermiddagen återvände till bilarna för hemtransport. Några filmer från paddlingen här, här, och här  Klicka på bilderna för att förstora
Avfärd. Det var mycket packning som skulle med, så det gällde att stuva ordentligt.
Första stoppet, bad och lunch.
Ingrid såg till att vi fick något att äta.
Vi sov i vindskydd……
…….eller tält.
Kyckling och potatissallad till middag, smakade fint.
Inte kasta pil, men kasta kotte.
Efter frukost gav vi oss ut i kanoterna igen.
Strandhugg igen och dags för bad och lunch.
Tillbaka vid bilarna och lastning av kanoter.
Hela gänget, utom Ingrid, Göran, Anders och Micaela som ledde expeditionen.